[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations72912893
h-index3317
i10-index22268
:: دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 37-29 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بازی درمانی تراپلی بر اضطراب جدایی دانش‌آموزان دختر دبستانی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
روزیتا کاویانی1 ، نفیسه حکمتی پور* 2
1- گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.
2- گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران. ، nhekmati@aliabadiau.ac.ir
چکیده:   (1167 مشاهده)

زمینه و هدف: کودکان در سن مدرسه به‌دلیل دور شدن از خانواده با اختلال اضطراب جدایی روبرو می‌شوند. از روش‌های درمان، بازی‌درمانی به روش تراپلی است. این مطالعه به منظور تعیین اثر بازی درمانی تراپلی بر اضطراب جدایی دانش‌آموزان دختر دبستانی انجام شد.

روش بررسی: این کارآزمایی بالینی روی 60 دانش‌آموز دختر دبستانی شهرستان علی‌آباد کتول در دو گروه 30 نفری کنترل (میانگین سنی 8.69±0.71 سال) و مداخله (میانگین سنی 8.9±0.85 سال) در سال 1402 انجام شد. در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه اضطراب جدایی Hahn و همکاران (نسخه والدین، 2003) برای سنجش اضطراب جدایی استفاده شد. مداخله‌ای روی گروه کنترل صورت نگرفت. در گروه مداخله 10 جلسه 45 دقیقه‌ای به مدت 10 روز بازی درمانی به روش تراپلی همراه با مادر اجرا شد.

یافته‌ها: میانگین نمره کل اضطراب جدایی پیش‌آزمون در گروه مداخله 82.2±9.27 و در گروه کنترل 83.53±8.8 تعیین شد که این تفاوت از نظر آماری معنی‌داری نبود. همچنین نمرات ابعاد اضطراب جدایی پیش‌آزمون دو گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنی‌داری نداشتند. میانگین نمره کل اضطراب جدایی پس‌آزمون در گروه مداخله 78.36±7.87 و در گروه کنترل 84.03±9.01 تعیین شد که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (P<0.05). قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله اختلاف آماری معنی‌داری در همه ابعاد اضطراب جدایی (P<0.05) به‌جز فراوانی حوادث مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: ‌نتایج این مطالعه نشان داد که بازی درمانی تراپلی در دختران دبستانی باعث بهبود اضطراب جدایی می‌گردد.
 

واژه‌های کلیدی: بازی درمانی تراپلی، اضطراب جدایی، کودک
Article ID: Vol26-34
متن کامل [PDF 859 kb]   (2297 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: روانپزشكي
* نشانی نویسنده مسئول: استان گلستان، علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، دانشکده پرستاری، تلفن 34237933-017
فهرست منابع
1. Seyedmousavi PS, Ghanbari S, Mazaheri MA. [The effectiveness of attachment based intervention using video feedback method on decreasing negative representations and separation anxiety of children]. Yafte. 2015;17(2):90-104. [Article in Persian] [Link]
2. Mostafazadeh AM, Refougaran H, Moradi M, Adinepour Sarab M, Sabbagh K. [The effectiveness of play therapy with life skills approach on separation anxiety syndrome in preschool children]. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2022;24(2):129-35. doi: 10.22038/jfmh.2022.20029. [Article in Persian] [Link] [DOI]
3. Perihan C, Burke M, Bowman-Perrott L, Bicer A, Gallup J, Thompson J, et al. Effects of Cognitive Behavioral Therapy for Reducing Anxiety in Children with High Functioning ASD: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Autism Dev Disord. 2020 Jun;50(6):1958-72. doi: 10.1007/s10803-019-03949-7. [DOI] [PubMed]
4. Joshi K, Gohil D, Saiyed F, Gujariya V. A Critical Review on Different Types of Anxiety in Children and Adolescents. Journal of Coastal Life Medicine. 2023;11(2):850-54. [Link]
5. Talaeinejad N, Ghanbari S, Mazaheri M, Asgari A. [Preliminary Properties of Separation Anxiety Assessment Scale (Parent Version)]. Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologist. 2016; 47(12): 225-35. [Article in Persian] [Link]
6. Nayebzadeh S, Abolghasemi A, Kafi Masooleh SM, Khosrojavid M. [The Effect Emotional Regulation Training on Adaptive Social Behaviors of Adolescent with Separation Anxiety Disorder]. Psychology of Exceptional Individuals. 2022;12(46):111-38. doi: 10.22054/jpe.2022.61146.2330. [Link] [DOI]
7. Schiele MA, Domschke K. [Separation anxiety disorder]. Nervenarzt. 2021 May;92(5):426-32. German. doi: 10.1007/s00115-020-01037-1. [Article in German] [DOI] [PubMed]
8. Mohammadi MR, Badrfam R, Khaleghi A, Hooshyari Z, Ahmadi N, Zandifar A. Prevalence, Comorbidity and Predictor of Separation Anxiety Disorder in Children and Adolescents. Psychiatr Q. 2020 Dec;91(4):1415-29. doi: 10.1007/s11126-020-09778-7. [DOI] [PubMed]
9. Kazemeini T, Sepehri Shamloo Z, Mashhadi A, Moddares Gharravi M. [The Effectiveness of Psycho-educational Program Based Parental Reflective Functioning on the Improvement of Children with Separation Anxiety Disorder: A Single Subject Study]. IJHS. 2019;5(4):30-37. doi: 10.22100/ijhs.v5i4.701. [Link] [DOI]
10. Nadri M, Sadeghi M, Rezaei F. [Developing a structural equation model of social anxiety disorder based on the components of childhood trauma and insecure attachment style with the mediation of metacognitive beliefs]. Journal of Modern Psychological Researches. 2023;18(70):239-50. doi: 10.22034/jmpr.2023.16507. [Article in Persian] [Link] [DOI]
11. Mohammadi Pour M, Mazareh Setodeh A. [Effectiveness of attachment-centered intervention to improve parent-child relationship and reduce symptoms of separation anxiety in 7-10 year-old children]. Applied Psychology. 2018;12(2):223-42. [Article in Persian] [Link]
12. Wheaton MG, Kaiser N. Anxiety Sensitivity and Intolerance of Uncertainty as Factors Related to Adult Separation Anxiety Disorder Symptoms. J Cogn Ther. 2021;14:473-84. doi: 10.1007/s41811-021-00114-w. [Link] [DOI]
13. Boparai S, Borelli JL, Partington L, Smiley P, Jarvik E, Rasmussen HF, et al. Interaction between the Opioid Receptor OPRM1 Gene and Mother-Child Language Style Matching Prospectively Predicts Children's Separation Anxiety Disorder Symptoms. Res Dev Disabil. 2018 Nov;82:120-31. doi: 10.1016/j.ridd.2018.03.002. [DOI] [PubMed]
14. Karimaee M, Ferdosipour A. [The Effect of Painting Therapy on Reducing Signs of Symptoms in Separation Anxiety Disorder in Preschool Children]. Rooyesh. 2019;8(8):205-12. [Article in Persian] [Link]
15. Egbe CI, Ugwuanyi LT, Ede MO, Agbigwe IB, Onuorah AR, Okon OE, et al. Cognitive behavioural play therapy for social anxiety disorders (SADs) in children with speech impairments. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. 2023;41(1):24-44. doi: 10.1007/s10942-022-00442-6. [Link] [DOI]
16. Sadeghy M, Akbari Chermahini S, Bahrami A, Seyed Mousavi PS. [Effectiveness of Attachment-based Theraplay on Parental Self-Efficacy, Emotion Regulatoin and Social Adjustment in Children with Separation Anxiety: A Case report]. Applied Psychology. 2022;16(2):107-32. doi: 10.52547/apsy.2021.224105.1180. [Article in Persian] [Link] [DOI]
17. Smithee LC, Krizova K, Guest JD, Case Pease J. Theraplay as a family treatment for mother anxiety and child anxiety. International Journal of Play Therapy. 2021;30(3):206-18. doi: 10.1037/pla0000153. [Link] [DOI]
18. Didehban N, Afshani S. [The Effectiveness of Traplay on Depressive Symptoms and Grief of Bereaved Children in COVID-19 Epidemic]. The Journal of Toloo-e-behdasht. 2023;22(2):15-30. doi: 10.18502/tbj.v22i2.13261. [Article in Persian] [Link] [DOI]
19. Yazdanipour M, Ashori M, Abedi A. [Filial Therapy: Goals, features and application]. Rooyesh. 2020;9(10):135-42. [Article in Persian] [Link]
20. Nazri E, Ahmad N, Ahmad N, Bakar A. The Role of Group Play Therapy in Improving Adolescents’ Social Interaction. Creative Education. 2022;13:3364-73. doi: 10.4236/ce.2022.1310215. [Link] [DOI]
21. Crome E, Grove R, Baillie AJ, Sunderland M, Teesson M, Slade T. DSM-IV and DSM-5 social anxiety disorder in the Australian community. Aust N Z J Psychiatry. 2015 Mar;49(3):227-35. doi: 10.1177/0004867414546699. [DOI] [PubMed]
22. Godino-Iáñez MJ, Martos-Cabrera MB, Suleiman-Martos N, Gómez-Urquiza JL, Vargas-Román K, Membrive-Jiménez MJ, et al. Play Therapy as an Intervention in Hospitalized Children: A Systematic Review. Healthcare (Basel). 2020 Jul;8(3):239. doi: 10.3390/healthcare8030239. [DOI] [PubMed]
23. Farhadiye A, Yazd Khasti F, Arizi HR. [The Effect of Group Theraplay on Children’s Interpersonal Interactions, Flexibility, and Emotional Perception. Social Psychology Research]. Social Psychology Research. 2016;6(22): 13-30. [Article in Persian] [Link]
24. Jamshidi M, Khayatan F, Aghaie A. [Comparison of the effectiveness of combination of acceptance and commitment therapy with theraplay and acceptance and commitment therapy on quality of life in depressed children]. IJPN. 2020;8(1):106-18. [Article in Persian] [Link]
25. Hahn LG. An evaluation of the psychometric properties of the Separation Anxiety Assessment Scales. Ph.D Dissertation. Fairleigh Dickinson University. New Jersey. 2006. [Link]
26. Hahn L, Hajinlian J, Eisen AR, Winder B, Pincus DB. Measuring the dimensions of separation anxiety and early panic in children and adolescents: The Separation Anxiety Assessment Scale. In: Eisen AR, editor. Recent Advances in the Treatment of Separation Anxiety and Panic in Children and Adolescents; Paper presented at the 37th annual convention of the Association for the Advancement of Behavior Therapy; Boston, MA. 2003 Nov. [Link]
27. Husseini Ardakani A, Pournemat M. [The effects of play therapy based on parent-child relationship on reducing separation anxiety disorder]. JNIP. 2019;3(7):1-15. [Article in Persian] [Link]
28. Salo S, Flykt M, Makela J, Lassenius-Panula L, Korja R, Lindaman S, et al. The impact of Theraplay® therapy on parent-child interaction and child psychiatric symptoms: a pilot study. International Journal of Play. 2020;9(3):331-52. doi: 10.1080/21594937.2020.1806500. [Link] [DOI]
29. AlaeiFard N, Ahadi H, Mehrvarz A, Jomehri F, Doulatabadi S. [Comparison of the effectiveness of play therapy and story therapy on depression and anxiety separation in children with leukemia]. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2021;64(4):3796-3808. doi: 10.22038/mjms.2021.20198. [Link] [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaviani R, Hekmatipur N. Effect of Theraplay-Based Play Therapy on Separation Anxiety in Elementary School Girls: A Randomized Controlled Trial. J Gorgan Univ Med Sci 2024; 26 (4) :29-37
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4455-fa.html

کاویانی روزیتا، حکمتی پور نفیسه. اثر بازی درمانی تراپلی بر اضطراب جدایی دانش‌آموزان دختر دبستانی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1403; 26 (4) :29-37

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4679
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)